دوستداران ادبیات فارسی

پایگاه شخصی مسعود رهگذر،ادب و فرهنگ اصیل فارسی

دوستداران ادبیات فارسی

پایگاه شخصی مسعود رهگذر،ادب و فرهنگ اصیل فارسی

خود آزمایی درس8فنون11

يكشنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۰۲:۴۰ ب.ظ

1- بیت‌های زیر را متناسب با پایه‌های آوایی تفکیک کنید، سپس وزن و نشانه‌های هجایی هر یک را در خانه‌ها جای دهید:

الف) بخندد همی باغ، چون روی دلبر ببوید / همی خاک، چون مشک اذفر (رودکی)/ اذفر: خوشبو / ببوید: بوی می‌دهد

خط عروضی: بِخَندَد هَمی باغ، چُن روی دِلبَر / بِبوید هَمی خاک، چُن مُشکِ اَذفَر

پایه‌های آوایی بِ  خَن  دَد هَـ  می  با غ  چُن  رو ی  دِل  بَر
پایه‌های آوایی بِ  بو ید هَ  می  خا ک  چُن  مُش ک  اَذ  فَر
وزن فَعولُن فَعولُن فَعولُن فَعولُن
نشانه‌های هجایی  Uـ ـ  Uـ ـ U ـ ـ  Uـ ـ

ب) هین سخن تازه بگو، تا دو جهان تازه شود / وارهد از حددِ جهان، بی حد و اندازه شود  (مولوی)

خط عروضی: هین سُخَنُ تازِ بِگو، تا دُ جَهان تازِ شَوَد / وارَهَدز حَدّ جَهان، بی حَدُ اندازِ شَوَد 

پایه‌های آوایی هین سُ خَ نِ تا  زِ بِ  گو تا  دُ  جَ هان تا زِ شَ وَد
پایه‌های آوایی وا رَ هَ دَز حَد دِ جَ هان بی حَ دُ اَن دا زِ شَ وَد
وزن مُفتَعِلُن مُفتَعِلُن مُفتَعِلُن مُفتَعِلُن
نشانه‌های هجایی ـ UU ـ ـ  UU ـ ـ  UU ـ ـ  UU ـ

پ) دریادلان راه سفر در پیش دارند / پا در رکاب راهوار خویش دارند (حمید سبزواری)

خط عروضی: دریادلان راهِ سَفَر دَر پیش دارَند / پا دَر رِکابِ راهوارِ خیش دارَند

پایه‌های آوایی دَر یا  دِ لان را  هِ  سَ  فَر دَر پی ش دا رَند
پایه‌های آوایی پا  دَر  رِ  کا بِ  را  ه  وا ر خی  ش  دا رَند
وزن مُستَفعِلُن مُستَفعِلُن مُستَفعِلُن مُس (فَع)
نشانه‌های هجایی ـ ـ  U ـ ـ ـ  U ـ ـ ـ U ـ ـ U

ت) سوزد مرا، سازد مرا، در آتش اندازد مرا / وز من رها سازد مرا، بیگانه از خویشم کند (رهی معیری)

خط عروضی: سوزَد مَرا، سازَد مَرا، دَر آتَشَندازَد مَرا / وَز مَن رَها سازَد مَرا، بیگانِ اَز خیشَم کُنَد

پایه‌های آوایی سو  زَد  مَ  را سا  زَد  مَ  را دَر آ  تَ  شَن دا  زَد   مَ  را
پایه‌های آوایی وز  مَن  رَ ها سا  زَد  مَ  را بی  گا  نِ  اَز خی شَم  کُ  نَد
وزن مُستَفعِلُن مُستَفعِلُن مُستَفعِلُن مُستَفعِلُن
نشانه‌های هجایی ـ ـ U ـ ـ ـ  U ـ ـ ـ U ـ ـ ـ  U ـ

ث) ای به ازل بوده و نابوده ما / وی به ابد زنده و فرسوده ما (نظامی گنجوی)

خط عروضی: ای بِ اَزَل بودِ و نابودِ ما / وِی بِ اَبَد زِندِ و فَرسودِ ما

پایه‌های آوایی ای  ب  اَ  زَل بو  دِ  و  نا بو  دِ  ما
پایه‌های آوایی وِی  بِ  اَ  بَد زِن  دِ  وُ  فرَ سو  د ما
وزن مُفتَعِلُن مُفتَعِلُن مُفتَعِل (فاعِلُن)
نشانه‌های هجایی ـ UU ـ ـ  UU ـ ـ  U ـ

ج) سعادت به بخشایش داور است / نه در چنگ و بازوی زورآور است (سعدی)

خط عروضی: سَعادَت بِ بَخشایِشِ داوَرَست / نَ دَر چَنگُ بازویِ زوراوَرَست

پایه‌های آوایی سَ  عا  دَت بِ  بَخ  شا یِ  شِ  دا وَ   رَست
پایه‌های آوایی نَ  دَر  چَن گُ  با  زو یِ  زو  را وَ  رَست
وزن فَعولُن فَعولُن فَعولُن فَعَل
نشانه‌های هجایی  Uـ ـ U ـ ـ  Uـ ـ  U ـ U

چ) جرمی ندارم بیش از این، کز جان وفادارم تو را / ور قصد آزارم کنی، هرگز نیازارم تو را (انوری)

خط عروضی: جُرمی نَدارَم بیشَ زین، کَز جان وَفادارَم تُ را / وَر قَصدِ آزارَم کُنی، هَرگِز نَیازارَم تُ را

پایه‌های آوایی جُر  می  نَ  دا رَم  بی  شَ  زین کَز  جان  وَ  فا دا   رِ  تُ ام
پایه‌های آوایی وَر قَص  دِ  آ زا  رَم  کُ  نی     هَر  گِز  نَ  یا زا  رَم  تُ  را
وزن مُستَفعِلُن مُستَفعِلُن مُستَفعِلُن مُستَفعِلُن
نشانه‌های هجایی ـ ـ  Uـ ـ ـ U ـ ـ ـ  Uـ ـ ـ  Uـ

ح) نظر آوردم و بردم که وجودی به تو ماند / همه اسمند و تو جسمی، همه جسمند و تو روحی (سعدی)

خط عروضی: نَظَراوَردَمُ بُردَم کِ وجودی بِ تُ مانَد / هَمِ اِسمَندُ تُ جِسمی، هَمِ جِسمَندُ تُ روحی

پایه‌های آوایی نَ  ظَ  را  وَر  دَ  مُ  بُر  دَم کِ وُ جو دی بِ  تُ  ما نَد
پایه‌های آوایی هَـ  مِ  اِس مَن دُ تُ جِس می هَـ  مِ  جِس مَن دُ  تُ رو حی
وزن فَعِلاتُن فَعِلاتُن فَعِلاتُن فَعِلاتُن
نشانه‌های هجایی UU ـ ـ  UUـ ـ  UUـ ـ  UUـ ـ

۲- غزل زیر از کلیم کاشانی را بخوانید و موارد خواسته شده را پاسخ دهید:

۱- گر تمـــنّای تــو از خــاطر نـــاشاد رود / داغ عشق تو گلی نیست که از یاد رود

قلمرو زبانی: گر: اگر / تمنا: خواستن، آرزو / رفتن:‌ رفتن و نابود شدن / داغ: بسیارگرم و سوزان؛ نشانه؛ اثری که گذاشتن یک جسم سوزان بر پوست به جا می‌ماند / قلمرو ادبی: قالب شعر: غزل / وزن: فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن / داغ عشق: اضافه تشبیهی / داغ عشق تو گلی نیست: تشبیه / واژه آرایی: تو، رود / واج آرایی «ا»

بازگردانی: اگر خواستن تو از خاطر غمگینم برود هیچگاه داغ عشق تو مانند گلی نیست که از یادم برود.

پیام: ماندگاری یاد عشق

۲- نرود حسرت آن چاه زنخدان از دل / تشنه را آب محال است که از یاد رود

قلمرو زبانی: حسرت: اندوه از نبودن یا نداشتن چیزی / زنخدان: چانه / را: اضافه گسسته (از یاد تشنه)/ قلمرو ادبی: چاه: استعاره از گودی چانه / اسلوب معادله / تضاد: نرود، رود / چاه زنخدان: مجاز از یار زیبا / تکرار قافیه / چاه زنخدان: اضافه تشبیهی / تناسب: زنخدان؛ دل؛؛ تشنه؛ آب / از دل رفتن: کنایه از فراموش کردن و دست کشیدن / تضاد: نرود؛ رود

بازگردانی: اندوه نداشتن آن یار زیبا از دلم نمی‌رود؛ همانگونه که محال است آب از یاد تشنه برود.

پیام: یادکرد خداوند

۳- نتوان از سر او برد هوای شیرین / لشگر خسرو اگر بر سر فرهاد رود

قلمرو زبانی: هوا: هوس / قلمرو ادبی: سر: مجاز از ذهن / تلمیح / واج آرایی «ر» / واژه آرایی: سر / کنایه: لشگر بر سر کسی رفتن (کسی را نابود کردن) / جناس: سر؛ بر / جناس: بر؛ برد

بازگردانی: اگر لشکر خسرو پرویز بر سر فرهاد برود و او را نابود کند، نمی‌تواند هوس شیرین را از سر فرهاد از میان ببرد.

پیام: یادکرد خداوند

۴- کاش چون شمع همه سر شود اعضای «کلیم» / تا سراسر به ره عشق تو بر باد رود (کلیم کاشانی)

قلمرو زبانی: اعضا: اندام‌ها / سراسر: به تمامی / قلمرو ادبی: کلیم: تخلص (نام هنری) / چون شمع: تشبیه / بر باد رفتن: کنایه / واج آرایی «ر» / سر، سراسر: اشتقاق (همریشگی). / جناس: سر؛ بر

بازگردانی: ای کاش همه اندام‌های «کلیم» مانند شمع سر گردد تا یکباره در راه عشق تو نابود شود.

پیام: پاکبازی دلشده

الف)‌ ویژگی‌های شعر کلیم را در غزل بالا مشخّص کنید. –  ضرب المثل‌ها و الفاظ محاوره: زبان شعر ساده و نزدیک به زبان محاوره است. / به کار بردن مضمونهای ابداعی: اعضای کلیم چون سر شود و بر باد رود مضمون نو است / تکرار قافیه: «یاد» در بیت نخست و دوم بازآمده است که در گذشته رواج نداشته است.

قالب غزل است. / تلمیح در مضمون سازی نقش فعالی دارد / محور عمودی شعر قوی نیست و سخنور تک بیت گوست / اسلوب معادله در بیت دوم دیده می‌شود.ب)یک مجاز در بیت سوم مشخّص کنید.–  سر: مجاز از ذهن

۰۱/۱۱/۲۳ موافقین ۰ مخالفین ۰
مسعود رهگذر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی