کارگاه متن پژوهی درس10فارسی یازدهم
کارگاه متن پژوهی
قلمرو زبانی
۱- معادل معنایی واژه های زیر را از متن درس بیابید.
◙ زنگ: جرس ◙ کوچ: رحیل ◙ واجب گردانیدن: فرض
۲- در مصراع زیر «جولان» چه معنایی دارد؟
زان جا به جولان تا خط لبنان برانیم/ جولان: تاخت و تاز
۳- نقش واژه ها را مشخص کنید.
◙ گاه سفر آمد برادر، ره دراز است / پروا مکن، بشتاب، همّت چاره ساز است
◙ [ای] برادر/ گاه سفر آمد/ ره دراز است / پروا مکن/ بشتاب/ همّت چاره ساز است (شش جمله)
برادر: منادا / ره: نهاد / چاره ساز: مسند
۴- سه واژۀ مهم املایی از متن درس بیابید و معادل معنایی آنها را بنویسید.
سفر / سدِّ / رحیل / جرس / برخاست / قِبطیان / فرض / داغ / عَلم / قدس / مقصد /
قلمرو ادبی
۱- از متن درس برای هر یک از آرایه های ادبی زیر، نمونه ای بیابید و بنویسید.
جناس همسان: جولان (۱- سرزمینی در سوریه، ۲- تاخت و تاز) / جناس ناهمسان: کشت، پشت
۲- مفهوم کنایه های زیر را بنویسید.
◙ برگ سفر بر باره بستن: کنایه از آماده سفر شدن / ◙ عَلَم بر دوش گرفتن: آماده حرکت شدن
قلمرو فکری
۱- در بیت زیر، منظور شاعر از فرعونیان و قبطیان و موسی (ع) چیست؟
◙ وادی پر از فرعونیان و قبطیان است / موسی جلودار است و نیل اندر میان است.
منظور سراینده اسرائیلیانی است که فلسطین را اشغال کرده اند. / موسی: رهبر انقلاب
۲- معنی و مفهوم بیت پنجم را به نثر روان بنویسید.
بازگردانی: زمان سفر رسیده است. باید حرکت کنیم و خودمان را به وادی ایمن که جایی مقدس است برسانیم.
۳- آیا میتوان شعر بانگ جرس را نوعی حماسه دانست؟ چرا؟
حماسه طبیعی نیست؛ زیرا همه ویژگی های حماسه طبیعی را ندارد؛ ولی زمینه قهرمانی را دارد.
چهار زمینه حماسه: داستانی و روایی/ ملی / قهرمانی / شگفت آوری
۴- مقصود از مصراع «پا در رکاب راهوار خویش دارند» چیست؟ – آماده حرکت و سفر شدند
۵- در مصراع «تخت و نگین از دست اهریمن بگیریم» منظور شاعر از «تخت و نگین اهریمن» چیست؟
فرمانروایی و حکومت اسرائیلیان